U bent hier:

Kerstpakketten/ geschenken aan relaties en personeel, wat vindt de Belastingdienst?

kerstpakketten

Verstrekking aan personeel:

Per 1 januari 2015 is het voor de werkgever verplicht om  de werkkostenregeling toe te passen. Dit betekend dat de kerstpakketten dit jaar binnen de forfait van 1,2% van de totale loonsom vallen.

In de praktijk; De totale loonsom (fiscaal jaarloon van alle werknemers bij elkaar opgeteld) bedraagt € 300.000, de forfait is 1,2% = € 3.600,-. Dit bedrag kan worden aangewend aan het belastingvrij verstrekken van kerstpakketten aan de werknemers. Komt u boven dit forfait, dan betaald u een eindheffing van 80%.  

Tip:

Laat de personeelsvereniging de kerstpakketten verstrekken en/ of vergoeden. Als de werknemer maandelijks € 7,50 inlegt en de werkgever doet dat ook, dan is er een budget van € 180,- per jaar per werknemer. Met dit bedrag kan gemakkelijk een kerstpakket worden verstrekt. Deze verstrekking valt niet onder het forfait van de werkkostenregeling.

BTW:

Voor zover de kerstpakketten of andere geschenken niet boven de € 227,- exclusief btw per stuk komen mag de btw op deze geschenken worden teruggevorderd.

Verstrekking aan relaties:

Gemengde kosten, waaronder ook de relatiegeschenken, worden in het boekjaar zelf volledig van de winst afgetrokken. Pas bij de aangifte inkomstenbelasting of aangifte vennootschapsbelasting vind er een fiscale correctie plaats. Deze kosten zijn namelijk maar voor 73,5% aftrekbaar van de winst.

Er wordt dus in de aangifte 26,5% van de gemengde kosten bij de winst opgeteld.

Indien de gemengde kosten behoorlijk hoog zijn, dan mag er ook voor worden gekozen om een vast bedrag van € 4.400,- bij de winst op te tellen. Dit is pas voordelig bij een bedrag van ruim € 16.600,- aan gemengde kosten.

BTW:

Voor zover de kerstpakketten of andere geschenken niet boven de € 227,- exclusief btw per stuk komen en ze worden verstrekt aan zakelijke relaties welke ook recht hebben op btw aftrek, mag de btw op deze geschenken worden teruggevorderd.

 

Dit geeft in het kort weer hoe er met de regeling moet worden omgegaan. Echter, bij iedere ondernemer ligt de situatie vaak weer net iets anders en dan is het verstandig advies in te winnen bij uw boekhouder, accountant of belastingadviseur. 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond (niet hoofdletter-gevoelig).

Veilig en snel samenwerken

Standaard krijgen onze klanten de mogelijkheid om via een versleutelde verbinding direct bestanden met ons te delen via het internet. Zo kunnen wij veilig en snel samenwerken. Lees meer

Moderne bedrijfsadministraties

H&H in Groningen is een administratiekantoor van deze tijd. De armen gaan uit de mouwen wanneer een stapel ordners op verwerking wacht.  Daarbij maken wij ook gebruik van ICT.  Zo kunnen wij samen met onze klanten boekhouden. Lees meer